ت ـ ورزش:
آثار ورزش در سلامت و پیش گیری از بیماری ها و انحرافات و پر کردن اوقات فراغت، بر کسی پوشیده نیست. تحقیقات ثابت کرده ورزش علاوه بر سلامتی، باعث می شود افراد خلقشان بهبود پیدا کند و از زندگی بیشتر لذت ببرنند.(آرگاپل ۱۳۸۳؛ پناهی ۱۳۸۸)
ث ـ دید و بازید و صله رحم :
یکی از تاثیر گذار ترین و با اهمیت ترین عوامل مؤثر بر بهداشت روان، نشاط درونی و شادکامی انسان ها، دید و بازید و انجام صله رحم است. از طریق معاشرت و رفت آمد فرد احساس امنیت و آرامش بیشتری را خواهد داشت. زیرا احساس تنهایی و رهایی ندارد و در جمع احساس پویایی و ارزش بیشتری را خواهد داشت .
هم چنین افراد در زمان حزن و اندوه نیازمند دریافت حمایت از دیگران هستند. رفع مشکل، داشتن گوش شنوا و دریافت حمایت مالی، روانی و عاطفی از جمله مزایای رفت و آمد است علاوه بر آن با پر کردن اوقات فراغت و تنهایی از طریق مهمانی رفتن و میزبانی عزیزان نشاط روانی و اوقات فراغت خوبی را خواهد داشت.
۲-۴-چند رسانه های آموزشی :
درمورد چند رسانه های آموزشی تعریف های گوناگون ارائه شده است. دراینجا به برخی از تعریف اشاره میگردد.
– اصطلاح چند رسانه ای بر کاربرد رسانه های گوناگون برای انتقال اطلاعات دارد (عطاران ۱۳۸۲).
– چند رسانه ای نوعی فناوری است که ترکیب دو یا چند رسانه مانند متن،صدا، صوت، گرافیک،ویدئو تمام متحرک، ویدئویی آهسته( انیمیشن ) را بریک برنامه کاربردی کامپیوتری آسان میسازد(اینترنت ) .
– واژه چند رسانه ای به گرد آوری انواع مختلفی از تکنولوژی های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط برمی گردد ،انواع مختلف چند رسانه ای شامل متن ،صوت ،گرافیک ها ،انیمیشن و انواع شبیه سازی ها میباشد.
– واژه چند رسانه ای به استفاده از چندین رسانه شامل متن ،گرافیک ها ،صدا ،تصاویر ثابت ویدئویی برمی گردد.
– هر ترکیبی از متن ،گرافیک ،صدا ،انیمیشن و تصاویرویدئویی که از طریق کامپیوتر یا سایر تجهیزات الکترونیکی در اختیار کاربر قرار میگیرد چند رسانه ای نامیده می شود. مایر (۲۰۰۱ ) در کتاب یادگیری چند رسانه ای ،چند رسانه ای رااینگونه تعریف میکند. من چند رسانه ای ها را به مثابه ارائه مطلب با بهره گرفتن از کلمات و تصاویر تعریف می کنم منظور من از کلمات ارائه مطالب به شکل کلامی ولفظی نظیر متون چاپ شده و متون گفتاری(مانند صدای گوینده در یک برنامه آموزشی چندرسا نه ای ) میباشد ومنظور من از تصاویر ارائه مطالب به شکل تصویری نظیر گرافیک های آماری شامل اشکال مختلف ،نمودارها ،عکس ها و نقشه ها و یا استفاده ازگرافیک های پویا شامل انیمیشن و ویدئومی باشد. عناصر سیستم های چند رسانه ای در سیستم های چند رسانه ای اغلب پنج عنصربکارگرفته می شود ،که درزیربه اختصارتوضیح داده می شود.
متن: در تکنولوژی چندرسانه ای ،نوشتار میتواند با سایررسانه ها ترکیب شده و مجموعه موفق ونیرومندی برای انتقال اطلاعات به وجود بیاورد،همچنین می توان گفت ،دریک پروژه چندرسانه ای از متن برای عنوان ،منوها ،پیمایش وبیان محتویات پروژه استفاده می شود.به طور کلی متن ساده ترین عنصریک محصول چند رسانه ای است.صدا ،تصویر، انیمیشن ،و ویدئو همه قبل از اینکه درمحصول چند رسانه ای مورد استفاده شوند نیاز به پردازش دارند ،اما درمتن به سادگی توسط صفحه کلید تایپ و وارد رایانه شود ویا حتی مستقیماً از روی صفحات کتاب، دیجیتایز گردد.متن فضایی بسیار کمتر از سایر رسانه ها اشغال میکند.
صوت:در مورد اهمیت به کارگیری عنصر صوت در سیستم چندرسانه ای می توان گفت ،صوت در تکمیل اثر گذاری تصاویر ،فیلم های ویدئویی وانیمیشن های کامپیوتری ،روی بیننده نقش مهم را ایفا میکند. تصویر پیام های بسیاری را به مخاطب منتقل میکند ،امادراین انتقال ،کمبود یک عنصرکاملا مشخص و روشن است و آن عنصرصدا است. درصورت صرفنظرکردن ازصوت آنچه که ارائه می شود مانند فیلم های صامت خواهند بود
تصاویر گرافیکی : در توضیح تصاویرگرافیکی ،تصاویرگرافیکی به دو صورت، تصاویر بیت نگاشتی و تصاویر شی-گرا وجود دارند.تصاویر نگاشتی در برگیرنده نقاط خیلی کوچکی بنام پیکسل که بر اساس ماتریس ازخطوط نازک غیرچاپی تنظیم شده است. فایل های تصویری شی –گرا(که تصویربرداری نیز نامیده میشوند )با تصاویربیت نگاشتی متفاوت هستند ،بخاطر اینکه آن ها ترکیبی ازاشکال هندسی هستند که می توان آن ها را انتخاب کرد ،لایه بندی کرد و حتی دستکاری کرد.
انیمیشن(پویانمایی) : انیمیشن از نظر هدف با تصاویر ویدئو یی متفاوت اند .آن ها از تصاویر واقعی استفاده نمی کنند. با وجود این انیمیشن ها ابزاری برای تقویت تصاویر ثابت بسیار نیرومندند؛انتقال ها و پویا نمایی ها ،یکی از آسان ترین راه های برای بالا بردن نشاط و شادی در جریان ارائه آموزش به شکل چندرسانه ای میباشد.
تصاویر ویدئویی : با اجرای کلیپ های ویدئویی خوب می توان نمایش های زیبایی در پروژه چندرسانه ای ایجاد نمود،مسلماًً صوت وتصویر بیش از متن تاثیر گذار خواهد بود،پیش از بکارگیری ویدئو در پروژه ابتدا باید بررسی شود که آیا نیاز به فیلم برداری جدید است یا ویدئوکلیپ های از پیش آماده در دسترس میباشد ،منابع بسیاری برای فیلم ها وکلیپ های ویدئویی وجود دارد و برای استفاده از این منابع می توان به آرشیوهای نگهداری فیلم مراجعه کرد. تولید تصاویر ویدئویی آسان نیست اگر قراراست تصاویر ویدئویی درسطح گسترده ای استفاده یا پخش شوند ،منابع زیادی مورد نیاز است.تصاویر ویدئویی که برای نمایش در رایانه ها تولید می شوندتاحدودی متفاوتندو وضوح پایینی دارند.
۲-۴-۱-کاربرد چند رسانه ای ها در آموزش:
درگذشته چندرسانه ای به استفاده همزمان وهماهنگ ،چند رسانه نظیراسلاید ،فیلم ،نوار کاست و …اطلاق می شد ما امروزه کامپیوتر ها این رسانه ها و چیزها دیگر مثل گرافیک – صدا –متن – تصویر و … را هماهنگ و منسجم کردهاند و تعامل و کنترل به وسیله یادگیرنده امکان پذیر ساخته اند.
توانایی واکنش متقابل استفاده کنندگان با یک برنامه چند رسانه ای شاید بی نظیر ترین ویژگی آن باشد ویژگی که توانش دگرگون ساختن بنیادی روش یادگیری دانش آموزان را دارا است. چندرسانه ای های تعاملی به دانش آموزان اجازه میدهند تا مسیر یادگیری خود را تعریف کننداز فعالیت های مشق و تمرین و تجارب یادگیری بهره مند شوند ،بازخورد فوری دریافت دارند. برنامه های چند رسانه ای همچنین به درگیر ساختن و مبارزه طلبیدن دانش آموزان گرایش دارند و لذا آنان را به تفکر خلاق و مستقل تشویق می نمایند. عطاران(۱۳۸۱) درکتاب جهانی شدن فناوری اطلاعات وتعلیم و تربیت،درمورد کاربرد چندرسانه ای ها در گذشته و درعصر حاضر می نویسد درگذشته چندرسانه ای عبارت بود از کاربرد چندرسانه مانند عکس ،کاست ،نوار،اسلاید ،فیلم و … به صورت همزمان وبا رویه واحد ،اما درعصرحاضر کامپیوتر رسانه های مذکور و دیگر قالب های اطلاعاتی مانند ویدئو ،گرافیک ،متن و… را بصورت تعاملی و قابل دستکاری برای یادگیری درکنارهم قرارمی دهد.
۲-۴-۲-نظریه های یادگیری و مواد آموزشی چندرسانه ای :
فرم در حال بارگذاری ...