جدول ۴-۱٫ تعداد پرسشنامه تکمیل شده توسط حسابرسان
تعداد پرسشنامه تکمیل شده
نوع حسابرس
۲۵
داخلی
۲۵
خارجی
۵۰
مجموع
برای بهره گیری از روش اول لازم است تا برای بررسی تفاوت در متغیرها بین دو گروه حسابرسان داخلی و حسابرسان خارجی، از روش مناسبی استفاده شود تا نتایج به دست آمده قابل اتکا باشد. در این میان در نظر داشتن دو موضوع اهمیت دارد. اول اینکه میانگین شاخص متغیرها برای هر یک از دو گروه حسابرسان خارجی و حسابرسان داخلی چیست؟ دوم اینکه در صورت تفاوت در میانگینها، این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است یا خیر. لازم به ذکر است که فرض صفر در این آزمون، برابری میانگینهای به دست آمده است. همچنین یکی از فروض کلاسیک برابری واریانس بین دو گروه است. فرض صفر در بررسی برابری واریانسهای بین دو گروه، برابر و مساوی بودن واریانس برای دو گروه است. چنانچه آماره به دست آمده برای آزمونها بیش از اعداد نقاط بحرانی باشد فرض صفر رد خواهد شد. در روش دوم از تحلیل ANOVA استفاده شده است. فرض صفر در این آزمون عدم ارتباط خطی بین متغیرها است. برای استفاده از روش سوم لازم است تا عدد صفر را برای گروه حسابرسان خارجی و عدد یک را برای حسابرسان داخلی در نظر گرفته شود. سپس برای هر یک از پاسخها از عددی در نظر گرفته شود؛ به شکلی که به پاسخی که شرایط را مناسب و مثبت نشان میدهد عدد ۳ و به پاسخی که شرایط را متوسط نشان میدهد عدد ۲ و به پاسخی که شرایط را متوسط نشان میدهد عدد یک لحاظ شود. آنگاه ضریب همبستگی به دست آمده مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه ارتباط مثبت و قوی بین متغیرها و متغیر گروه حسابرسان که دو عدد صفر و یک را به خود گرفته وجود داشته باشد میتوان گفت که حسابرسان داخلی نسبت به حسابرسان خارجی از مزیت بیشتربرخوردار هستند.
ارزیابی سهولت انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری
یکی از مهمترین مسائل در ارتباط بین مشتری و حسابرس بی تردید بحث اطلاعات و سهولت انتقال آن بین حسابرس و مشتری است. به شکلی که سهولت انتقال و تبادل اطلاعات بین مشتری و حسابرس یکی از عوامل در جهت کاهش سطح هزینه شرکت به شمار می آید. انتظار بر این است که سهولت انتقال و تبادل اطلاعات بین مشتری و حسابرس، هزینه های شرکت را به طور معناداری کاهش دهد. زیرا اطلاعات به عنوان یکی از عوامل ایجاد ارزش به شمار می آید به شکلی که امروزه هیچ بنگاه اقتصادی بدون توجه به این عامل مهم قادر نیست در فضای رقابتی امروزی به بقای خود ادامه دهد. آنچه مسلم است این است که کسب اطلاعات هزینه هایی را برای یک بنگاه نوعی در بر دارد؛ از این رو بدیهی است هر چه شرایط برای آسان تر شدن انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری مهیا شود، هزینه شرکت کاهش پیدا می کند. در این مطالعه از ۵۰ نفر در مورد چگونگی سهولت انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری سوال شده است. به شکلی که ۲۵ نفر از این افراد حسابرس داخلی و ۲۵ نفر دیگر حسابرس خارجی بودند. همان طور که در جدول (۴-۲) گزارش شده است، از بین حسابرس خارجی دوازده نفر از آنان معتقد به دشوار بودن انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری هستند، هشت نفر از آن ها معتقد به سطح متوسطی از دشوار بودن انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری بوده و تنها پنج نفر اعتقاد داشتند که بین حسابرس و مشتری، انتقال اطلاعات به شکل سهل و آسانی در جریان است. اما از بین حسابرس داخلی، تنها پنج نفر از آن ها انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری را امری دشوار میدانند. هفت نفر از آن ها معتقد به وجود سطح متوسطی از دشواری انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری هستند و سیزده نفر دیگر نیز اعتقاد دارند که انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری آسان صورت میپذیرد. در مجموع هفده نفر اعتقاد به دشوار بودن انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری، پانزده نفر اعتقاد به سطح متوسطی از دشواری انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری و هیجده نفر نیز معتقد به آسان بودن انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری هستند.
جدول ۴-۲٫ پاسخهای مربوط به درجه سهولت انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری
آسان
متوسط
سخت
سهولت انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری
۱۳
۷
۵
حسابرس داخلی
۵
۸
۱۲
حسابرس خارجی
۱۸
۱۵
۱۷
کل
منبع: یافته های تحقیق
همان طور که از جدول ۴-۳ مشخص است، میانگین به دست آمده برای گروه اول، یعنی حسابرس داخلی، ۳۶/۲ و برای گروه دوم یعنی حسابرس خارجی، ۳۶/۱ به دست آمده است. همچنان که در جدول ۴-۴ گزارش شده است، آماره t استیودنت نیز ۰۵/۵ به دست آمده که با توجه به سطح احتمال ۵% میتوان گفت که در این سطح احتمال با توجه به بزرگتر بودن آماره به دست آمده از نقاط بحرانی در این سطح، فرض صفر مبنی بر یکسان بودن میانگین شاخص سهولت انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری رد و فرضیه مقابل مبنی بر تفاوت در میانگین شاخص سهولت انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری پذیرفته می شود. از این رو با توجه به اینکه میانگین شاخص به دست آمده برای حسابرسان داخلی، ۳۶/۲ و برای حسابرسان خارجی، ۳۶/۱ است، میتوان نتیجه گرفت که انتقال اطلاعات بین حسابرس و مشتری در گروه حسابرسان داخلی آسان تر و راحت تر از گروه حسابرسان خارجی صورت میپذیرد.
-
- sms ↑
-
- Auditor Quality ↑
-
- Audit Quality ↑
-
- Firm Based Concept ↑
-
- Service by service ↑
-
- Palmrose ↑
-
- Schauer ↑
-
- Titamn.and Trueman ↑
-
- Davidson and ↑
-
- Lamand chang ↑
-
- DeAngelo ↑
-
- The Market-Assessed ↑
-
- Palmrose ↑
-
- Schauer ↑
-
- DeAngelo ↑
-
- Hogan ↑
-
- Balsamṣ ↑
-
- Lee ↑
-
- Libby and Frederick ↑
-
- Kingṣ and Schwartz ↑