برطبق این مدل ارزیابی تصویر بیرونی در دانشگاه مستلزم بررسی چهار بعد کیفیت عملکرد، کالبدی، اجتماعی و زیر ساختی که هر یک از این ابعاد با توجه به شاخص هایی مورد ارزیابی قرار میگیرد. بعد کیفیت عملکرد: مجموعه ای از کیفیت آموزش، کیفیت پژوهش، کیفیت ارائه خدمات علمی و کیفیت مدیریت دانشگاهی و همچنین ویژگیهای خاص و شناخته شده دانشگاه در محیط و عناوین علمی، پژوهشی و خدمات علمی که بواسطه آن ها دانشگاه در محیط موفق تر شناخته می شود.
-
- بعد تصویر عمومی: با حضور در موقعیت های اجتماعی ، سیاسی، مذهبی، و سنتی شکل میگیرد.
- بعد تصویر ظاهری یا کالبدی: از ارزیابی پردیس دانشگاه، تجهیزات موجود در دانشگاه و امکانات رفاهی و خدماتی مورد بررسی قرار میگیرد.
جدول ۲-۸ ابعاد تصویر بیرونی در دانشگاه و شاخصهای آن
کیفیت عملکرد کالبدی عمومی – آموزش
– پژوهش
– خدمات علمی
– مدیریت
-
- پردیس
-
- تجهیزات
- سرویسهای خدماتی و رفاهی
-
- اجتماعی
-
- سیاسی
-
- مذهبی
- سنتی
۲-۵ پیشنه پژوهش
۲-۵-۱ جهان بینی رهبری
الف)پژوهش های خارجی
چانگ، بای و لی (۲۰۱۵) در مطالعه خود تحت عنوان تاثیر رهبری(دو نوع رهبری تحول گرا-کاریزماتیک و رهبری تبادلی) بر روی نوآوری در محصول و فرایند : با نقش مشروط قابلیت کسب دانش در کشور چین پرداختند. نتایج حاکی از آن بود که رهبری تحول گرا-کاریزماتیک بیشترین تاثیر را در نوآوری محصول دارد و رهبری تبادلی بیشترین تاثیر را بر نوآوری فرایند میگذارد. همچنین اثر قابلیت کسب دانش با عنوان متغیر تعدیل کنند جالب توجه بوده است: قابلیت کسب دانش رابطه بین رهبری تحول گرا-کاریزماتیک و نوآوری فرایند و رهبری تحولی و نوآوری محصول را تقویت میکند. اما رابطه مثبت بین رهبری تحول گرا- کاریزماتیک و نوآوری محصول، رهبری تبادلی و نوآوری فرایند را کاهش میدهد.
یی دانگ [۸۴](۲۰۱۳) در پژوهشی با عنوان رهبری اخلاقی چگونه بر رفتارخلاقانه کاری کارکنان تاثیر میگذارد در یافتند که ادارک فرد و گروه از رهبری اخلاقی با واسطه گری انگیزه درونی رابطه مثبتی با رفتارخلاقانه کاری کارکنان دارد.
مطالعه ای تحت عنوان تاثیر رهبری اصیل بر تجربیات پرستاران تازه فارغ التحصیل شده از سختگیری در محیط کاری، فرسودگی شغلی و باقی ماندن در شغل، توسط وانگ، لاسچینگر و گرو[۸۵] (۲۰۱۲) انجام شده که نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اصیل اثر مستقیم و منفی بر سختگیری در محیط کار، وسختگیری در محیط کار به نوبه خود اثر مثبت و مستقیم بر فرسودگی شغلی دارد. و همچنین رهبری اصیل، سختگیری در محیط کاری و فرسودگی شغلی اثر مستقیم و قابل توجهی بر رضات شغلی پرستاران دارند.
چااو، هوانگ و لین[۸۶](۲۰۱۲) به بررسی موردی رابطه بین سبک رهبری مدیر و کیفیت زندگی کاری ۱۰۴ نفر از معلمان یک هنرستان صنعتی در تایوان پرداختند. نتایج حاکی از آن است که ۱- دیدگاه معلمان نسبت به سبک رهبری مدیر و کیفیت زندگی کاری خودشان مثبت بالاتر از میانگین است. ۲- رابطه بین سبک رهبری مدیر و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه ای قوی و مثبت است. ۳-کیفیت زندگی کاری معلمان میتواند از طریق رفتار رهبری مدیر پیشبینی شود. ۴-بین دیدگاه های معلمان با ویژگیهای جمعیت شناختی مختلف (سن ، تجربه کاری و سطح تحصیلات) درباره سبک رهبری مدیر و کیفیت زندگی کاری تفاوت معناداری وجود ندارد. ۵- سبک رهبری وظیفه مدار رابطه معناداری را با تمامی مؤلفه های زندگی کاری نشان داد. سبک رهبری رابطه مدار و رفتار رهبری اقتضایی نیز با تمامی ابعاد زندگی کاری به غیر از بعد غیر رسمی/ مادی رابطه معناداری را نشان دادند. قوی ترین ضریب همبستگی بین سبک رهبری وظیفه مدار و بعد غیر رسمی/ روانی کیفیت زندگی کاری یافت شد.
ب)پژوهش های داخلی
ترک زاده و جعفری (۱۳۹۳) تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین نوع جهان بینی رهبری و جو سازمانی در دانشگاه شیراز از دیدگاه اعضای هیات علمی و کا رمندان انجام داد، نتایج تحقیق نشان داد که:۱) نوع جهان بینی غالب از دیدگاه اعضای عیات علمی، جهان بینی کار آفرینی و از دیدگاه کارمندان، جهان بینی تنظیمی بود. ۲) از دیدگاه اعضای هیات علمی و کارمندان نوع جو سازمانی حاکم بر دانشگاه جو منطقی بود. ۳) از دیدگاه اعضای هیات علمی و کارمندان بین میانگین جهان بینی تنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد اما بین میانگین جهان بینی اجتماعی، شبکه ای و کارآفرینی مشاهده نشد.۴) از دیدگاه اعضای هیات علمی و کارمندان بین نوع جهان بینی رهبری با نوع جو سازمانی در اکثر موارد پیشبینی کننده معنادار (مثبت و منفی) وجود داشت. ۵) از دیدگاه اعضای هیات علمی و کارمندان، نوع جهان بینی رهبری در اکثر موارد پیشبینی کننده معنادار (مثبت و منفی) نوع جو سازمانی بود. ۶) از دیدگاه کارمندان زن و مرد، نوع جهان بینی رهبری در برخی موارد پیشبینی کننده معنادار ( مثبت و منفی) نوع جو سازمانی بود. ۷) از دیدگاه کارمندان با سوابق خدمتی مختلف، نوع جهان بینی رهبری در برخی موارد پیشبینی کننده معنادار ( مثبت و منفی) نوع جو سازمانی بود.
دلوی و گنجی (۱۳۹۲) تحقیقی تحت عنوان بررسی اثرات رهبری اخلاقی بر استرس شغلی و قصد ترک خدمت پرستاران بیمارستانها دانشگاه علوم پژشکی شهرکرد انجام داد و نتایج نشان داد که بین رهبری اخلاقی و قصد ترک خدمت رابطه منفی و معنادار و بین استرس کاری و قصد ترک خدمت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین رهبری اخلاقی و استرس کاری رابطه منفی و معناداری مشاهده شد.
تحقیق دیگری توسط باقری (۱۳۹۰) با عنوان رابطه رهبری معنوی مدیران با کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی و بهره وری دبیران دبیرستانهای شهر کرمان انجام شد و یافته ها حاکی از ان است که بین رهبری معنوی با رضایت شغلی، بهره وری و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و از بین مؤلفه های رهبری معنوی ایمان بیشترین سهم را در کیفیت زندگی کاری و بهره وری دبیران دارد و مؤلفه عضویت بیشترین سهم رادر رضایت شغلی دارد.
۲-۵-۲ پاسخگویی به محیط:
الف)پژوهش های خارجی
عزیزی و همکاران (۲۰۱۴) در تحقیقی بر تاثیر پاسخگویی اجتماعی شرکت بر رضایت مشتری انجام می پردازند که نتایج نشان داد که همه ابعاد پاسخگویی اجتماعی تاثیر مثبتی بر رضایت مصرف کننده دارد.
کی هون لی (۲۰۰۷) در یک تحقیق در کره رابطه معناداری بین راهبردهای پاسخگویی اجتماعی سازمان و افزایش رضایت و اعتماد سهامداران به دست آمد.
فیلیپ (۲۰۰۴) در پژوهشی به بررسی ارتباطات محیطی سازمان با بهره گرفتن از تئوری نهادی در بین ۹۰ شرکت آمریکایی می پردازد. نتایج پژوهش نشان داد شرکت ها به فشارهای محیطی واکنش نشان میدهند و علی رغم انتظار محقق، مبنی بر اینکه روابط محیطی سازمان بر مشروعیت سازمان اثر مثبت خواهد داشت در این پژوهش روابط بالای محیطی سازمان منجر به کاهش مشروعیت سازمان گردیده است.
ب)پژوهش های داخلی
“