روششناسی مورد استفاده در این تحقیق از نوع پسرویدادی بوده و از اطلاعات گذشته استفاده شده است. در مواردی که بررسی ارتباط بین یک متغیر وابسته با چند متغیر مستقل مد نظر باشد، هدف محقق این است که با بهره گرفتن از داده های تاریخی، پارامتر (پارامترهایی) برای متغیر (متغیرهای)، مستقل برآورد و با ارائه مدل اقدام به پیش بینی نماید. به بیان دیگراین تحقیق، تحقیقی توصیفی است که در آن درصدد توصیف روابط بین متغیرها (وابسته و مستقل) با بهره گرفتن از آزمون های آماری هستیم. پس از تدوین مدل، ضرایب متغیرهای مستقل و اندازه تاثیر گذاری آن ها بر متغیر وابسته با بهره گرفتن از روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی برآوردی (EGLS[10]) مشخص خواهد شد. لذا روش تحقیق، توصیفی از شاخه همبستگی میباشد.
۳-۳- اهداف تحقیق
۳-۳-۱- اهداف اصلی
-
- تبیین رابطه بین مؤلفه های حاکمیت شرکتی با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
- بررسی عوامل کلیدی حاکمیت شرکتی در شفافیت مالیات ابرازی
۳-۳-۲-اهداف فرعی
-
- سنجش رابطه میان نسبت مدیران موظف به غیر موظف با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
-
- سنجش رابطه میان سهامدارن نهادی با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
-
- سنجش رابطه میان اتکاء بر بدهی با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
-
- سنجش رابطه میان عدم نفوذ مدیرعامل با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
-
- سنجش رابطه میان اندازه هیات مدیره با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
- سنجش رابطه میان تمرکز مالکیت با نسبت مالیات ابرازی به قطعی
۳-۴- قلمرو تحقیق
۳-۴-۱- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق حاضر در حوزه ارتباط میان اجرای اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت مالیات گزارش شده شرکتها میباشد.
۳-۴-۲- قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق حاضر عبارت است از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
۳-۴-۳- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی تحقیق حاضر ، نیمه اول سال ۱۳۹۳ میباشد.
۳-۵- روش گردآوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق، روش کتابخانه ای میباشد که در آن، اطلاعات لازم از مقالات و تحقیقات داخلی و بخصوص خارجی و منابع اینترنتی استفاده شده است. همچنین داده های مورد نظر از طریق جمع آوری داده های شرکت های منتخب و با مراجعه به صورت های مالی، یادداشت های توضیحی آن ها و همچنین مراجعه به اطلاعات بورس اوراق بهادار و سازمان مدیریت صنعتی ، اطلاعات سایت کدال و نیز با بهره گرفتن از نرم افزارهای رهاوردنوین و تدبیر انجام شده است.
۳-۶- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
مسئله ای که بیشتر محققان در برنامه ریزی هر تحقیق با آن مواجه هستند، اندازه یا حجم لازم برای نمونه است. قانون کلی در این مورد، بزرگترین اندازه ممکن را تصویب میکند. هدف از مطالعه نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه ای است که نمونه کسب اطلاع در مورد جامعه ای است که نمونه از آن انتخاب شده است؛ بنابرین هر چه نمونه با حجم بزرگتری انتخاب شود، شاخصهای آماری محاسبه شده برآورد دقیق تری از پارامترهای جامعه به دست خواهند داد. بین اندازه نمونه و آزمون آماری فرض صفر، ارتباط نزدیکی وجود دارد. با نمونه بزرگ، محقق کمتر فرض صفر را در شرایطی که واقعا درست نیست می پذیرد. در اکثر پروژه های تحقیقی محدودیتهای مالی، وقت، نیروی انسانی، اندازه نمونه ای را که لازم است مورد مطالعه قرار گیرد را محدود میسازند.
جامعه آماری تحقیق، کلیه شرکتهای مالی پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران از سال۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۹۱ میباشد. تعداد نمونه مورد مطالعه در این تحقیق که در مجموع ۴۹ شرکت بوده است، با بهره گرفتن از روش غربال گیری و با توجه به معیارهای زیر انتخاب گردیده است:
-
- اطلاعات کامل هر یک از شرکتها مورد مطالعه وجود داشته باشد.
-
- پایان سال مالی شرکتهای مورد مطالعه ۲۹ اسفند ماه باشد
-
- . شرکتها در طول دوره ی تحقیق تغییر سال مالی نداده باشند.
-
- هر یک از شرکتهای مورد مطالعه سابقه عضویت در بورس برای مدت یک سال قبل از آغاز دوره تحقیق را داشته باشند.
- ساختار مالکیت شرکتهای مورد مطالعه برای تمام سالهای مورد مطالعه در دسترس باشد.
۳-۷- روش انجام کار
یکی از اهداف به کارگیری روش های آماری و اقتصاد سنجی، ارزیابی سیاست های اقتصادی و در آخر پیشبینی مقادیر آتی متغیرها و تدوین سیاست های مناسب است. در این راستا یک کار تجربی مشتمل بر مراحل زیر میباشد:
-
- تصریح سنجی
-
- تجزیه و تحلیل داده ها
-
- روش سنجی
-
- ارزیابی الگو و تخمین ها و استنباط آماری
- تحلیل نتایج و در صورت نیاز پیشبینی(صمدی ،۱۳۸۸، ۱۷).
۳-۷-۱-مرحله اول : تصریح سنجی
اولین و مهمترین مرحله در یک کار تجربی، مشخص کردن متغیر های وابسته و مستقل، شکل تابعی الگو و مقادیر و علائم مورد انتظار پارامترها است. اغلب پژوهش گران الگویی را انتخاب کرده، پارامترهای آن را تخمین زده و فرضیه های مدنظر خود را به بوته آزمایش میگذارند. اما سوال اساسی این است که چه الگویی باید انتخاب شود تا کار کاربردی با آن شروع شود. تعیین چنین الگویی بسیار اساسی بوده و به تصریح سنجی معروف است. در متون اقتصادسنجی و به هنگام ارزیابی تجربی الگوها، دو نوع خطا معرفی می شود:
-
- خطای تصریح
- خطای تعیین غلط الگو
خطای تصریح زمانی مطرح می شود که محقق الگوی درست و مناسبی را انتخاب میکند، اما به شیوه های متعددی در تخمین آن دچار خطا می شود. وجود خود همبستگی پیاپی، ناهمسانی واریانس ها، نرمال نبودن اجزا جمله اخلال، خطای تصریح جز اخلال، حذف یک متغیر مهم، وارد کردن یک متغیر غیر ضروری، شکل تابعی غلط، خطای اندازه گیری (در متغیرهای مستقل ) و … برخی از این نوع خطاها هستند.
اما خطای تعیین غلط الگو در وضعیتی رخ میدهد که الگوی واقعی معلوم نیست و ممکن است که در نتیجه انتخاب اشتباه بین نظریه های رقیب رخ دهد.(همان ، ۱۹).
۳-۷-۲- مرحله دوم : تجزیه و تحلیل داده ها (داده سنجی)
مرحله بسیار مهم بعدی استخراج داده های مور نیاز و مناسب میباشد. برخی از داده ها مستقیما از منابع آماری قابل استخراج بوده ، برخی دیگر مانند نرخ ارز واقعی مؤثر و … باید محاسبه گردد و برای برخی از متغیرهای دیگر باید متغیر نماینده و یا جانشین تعیین گردد (صمدی،۲۳).
۳-۷-۳- مرحله سوم : روش سنجی
پس از تبیین مدل، باید روش مناسب بررسی مسئله و همچنین روش مناسب تخمین انتخاب شود. در تحقیق حاضر با توجه به ماهیت داده ها از روش پانل دیتا که ترکیبی از داده های سری زمانی و مقطعی است، استفاده شده است.
۳-۷-۳-۱- مدل پانل دیتا
اطلاعات آماری مورد استفاده در مباحث اقتصاد سنجی به سه دسته تقسیم میشود که عبارتند از:
الف-اطلاعات سری زمانی که مربوط به اندازه گیری یک متغیر در یک دوره از زمان است نظیر آمار حسابهای ملی