-
- حجم ایده های ارائه شده در سازمان شما چگونه است؟
-
- سازمانهای خدمات عمومی به ایده های بدیع و نوآورانه بیشتر نیازمندند یا ایده های بهبود مستمر؟
-
- آیا فرصت ها در سازمان جهت جلب ایده ها شناسایی و اطلاع رسانی میشوند؟ فراخوان ایده چگونه است؟
-
- چگونه مأموریت، اهداف و استراتژی سازمانی در مدیریت ایده ها تاثیر گذار است؟ آیا استراتژی سازمانهای خدمات عمومی با ایده های جدید قابل تغییر است؟
-
- چه فعالیت هایی جهت افزایش خلاقیت در سازمان انجام می شود؟ ازقبیل طوفان فکری/ ۶ کلاه تفکر/ حل مسئله…
- اتصال سازمان به منابع خلق ایده مردمی و ذینفعانشان می بایست چگونه باشد؟
۳_۵ انتخاب مصاحبه شوندگان:
با توجه به اینکه موضوع مدیریت ایده ها مربوط به طیف گسترده ای از تمام ذینفعان، از کارکنان گرفته تا مشتریان، ارباب رجوع و مالکان سازمان مربوط می شود لذا سعی شد تا مصاحبه شوندگان حتی الامکان از میان مدیران ارشد سازمانهای دولتی و یا مدیران میانی حوزه های منابع انسانی و تحقیق و توسعه انتخاب شوند. تعداد ۲۸ نفر از ۲۴ سازمان و شرکت دولتی و خدمات عمومی و همچنین برخی از مشاورین با سابقه وزارتخانه ها در مصاحبه شرکت داده شدند. این مصاحبه ها تا جایی ادامه یافت که از نظر محقق یافته ها تقریبا تکراری و به اشباع رسید. در جدول زیر لیست مصاحبه شوندگان به تفکیک سمت و سازمان آمده است
جدول ۳_۱ لیست مصاحبه شوندگان به تفکیک سمت سازمانی
ردیف
سمت
سازمان
وزیر
وزارت آموزش و پرورش
معاون آموزش متوسطه
وزارت آموزش و پرورش
معاون منابع انسانی و پشتیبانی
وزارت آموزش و پرورش
مشاور وزیر
وزارت آموزش و پرورش
مشاور وزیر
وزارت آموزش و پرورش
رئیس
دانشگاه فرهنگیان
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی
استانداری قم
رئیس نوسازی و تحول اداری
معاونت توسعه مدیریت رئیس جمهور
معاون منابع انسانی
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
مجری طرح سد گتوند
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
معاون بهره برداری
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
دبیر نظام پیشنهادها
شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات
شرکت بیمه البرز
مدیر تحقیق و توسعه
شرکت بیمه البرز
مدیرعامل
شرکت بیمه البرز
معاون تحقیقات و فناوری
سازمان صنایع هوایی نیروهای مصلح ایران
مدیر آموزش
شرکت فولاد خوزستان
رئیس نظام مشارکت
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی
رئیس بهره وری
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی
مدیرعامل
سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت
مدیر برنامه ریزی
سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت
مدیر روابط عمومی
سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران
معاون امور دانشجویی
سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران
مدیرکل دفتربرنامهریزی و نظارت راهبردی
مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور
دبیر نظام پیشنهادها
بانک مسکن
مدیرکل نوسازی و تحول اداری
سازمان هواشناسی کشور
دبیر نظام پیشنهادها
دانشگاه علوم پزشکی تهران
دبیر نظام پیشنهادها
شرکت ملی گاز ایران
دبیرنظام پیشنهادها
شهرداری تهران
۳_۶ دسته بندی داده ها
بعد از اتمام مصاحبه ها از آنجا که اطلاعات به دست آمده خام و پراکنده بودند ابتدا سعی شد مثالهای واقعی در رابطه با ایده های به ثمر رسیده در سازمانها از سایر مباحث تفکیک شود سپس مابقی اطلاعات به دست آمده برای پاسخ گویی به سوالات پژوهش و طراحی یک مدل جامع برای سیستم مدیریت ایده ها به چهار دسته کلی زیر تقسیم گردید:
-
- عناصر سیستم مدیریت ایده ها
-
- فرایند سیستم مدیریت ایده ها
-
- روابط بین فرایند و عناصر مدیریت ایده ها
- ویژگی های مدیریت ایده ها در بخش عمومی و دولتی
بعد از طراحی مدلی برای سیستم مدیریت ایده ها، این مدل به مدت حدود ۶ ماه در یکی از سازمانهای دولتی اجرا گردید و سپس جهت ممیزی و اصلاح آن، مصاحبه های دیگری با برخی مدیران، پرسنل و دست اندرکاران اجرای مدل در سازمان هدف انجام پذیرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴_۱ مقدمه
در این فصل به تحلیل داده های جمع آوری شده در حین فرایند پژوهش می پردازیم. نخست با بهره گرفتن از داده های گردآوری شده در مصاحبات اولیه، چهارچوب مفهومی مدل سیستم مدیریت ایده ها طراحی شد و سپس بعد از اجرای آزمایشی آن در یکی از سازمانهای دولتی، ممیزی عملکرد آن در قالب مصاحبه های ثانویه با دست اندرکاران اجرای این سیستم در سازمان هدف انجام و مدل نهایی و اصلاح شده معرفی می شود.
۴_۲ تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبه های اولیه
در مرحله کیفی برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختار یافته از روش کدگذاری باز نظریه داده بنیاد بهره گرفته ایم. به این منظور ابتدا داده ها خط بـه خط خوانده و کدهای باز (که همان کلمات خود شرکت کنندگان است) استخراج گردید. کدهای حاصل با کدهای قبلی مقایسه و کدهایی کـه از نظر مفهومی شبیه یکدیگر بودند در یک طبقه جای میگرفتند و بـه تدریـج طبقات شکل میگرفت. طبقات نیز با یکدیگر مقایسه شده و در صورت نیاز با یکدیگر ادغام شـده و یـا در برخی از موارد یک طبقه بــه دو یـا چنـد طبقـه دیگر تفکیک میشد و یا محل کد از یک طبقه به طبقه دیگر تغییر پیدا میکرد تا در نهایت طبقــه محوری به دست آمد.
داده های کلیدی مصاحبه ها در ۴ طبقه محوری ذیل دسته بندی شد.
جدول۴_۱: کد گذاری و دسته بندی داده های مصاحبه ها
کدگذاری
- عناصر سیستم مدیریت ایده ها
کارکنان به عنوان منابع ایده
کارکنان از مهمترین منابع ایده برای سازمان به حساب میآیند
کلیه ذینفعان سازمان به عنوان منابع ایده
کلیه ذینفعان سازمان از جمله مشتریان و ارباب رجوعان از منابع مهم ایده بحساب میآیند
مدیران ارشد سازمان به عنوان پشتیبان اصلی مدیریت ایده ها